Tantárgyak

Agilis projektmenedzsment

FélévElőadásTantermi gyakorlatLaborKövetelményKredit
2080évközi értékelés2

Az Agilis projektmenedzsment tantárgy keretében a hallgatók megismerkednek az agilis módszertanokkal és azok alkalmazásával a létesítménygazdálkodás terén. A kurzus során a diákok elsajátítják a rugalmas projekttervezési és -vezetési technikákat, amelyek lehetővé teszik a gyors és hatékony reakciót a változó piaci és műszaki követelményekre. Fókuszt kap a csapatmunka, a folyamatos visszajelzések integrálása és az iteratív fejlesztési ciklusok fontossága. A hallgatók gyakorlati tapasztalatokat szereznek a szimulációs gyakorlatok és valós projekt példák elemzése révén. A tantárgy hangsúlyozza az értékteremtést, az ügyfélközpontúságot és az adaptív tervezés jelentőségét a létesítményüzemeltetési projektek sikerességében. A szakmai soft skill-ek, mint az effektív kommunikáció, konfliktuskezelés és a csapatszellem erősítése is a tananyag részét képezik. A kurzus befejeztével a hallgatók képesek lesznek önállóan agilis projektmenedzsment elveket alkalmazni a létesítménygazdálkodás területén.

Bevezetés a domotikába

FélévElőadásTantermi gyakorlatLaborKövetelményKredit
11600vizsga4

Ez a tantárgy alapozza meg a szak további tantárgyainak ismeretanyagát. Az előadások során a hallgatók megismerkednek a domotika rendszerek kialakulásának előzményeivel, a domotika rendszerek lehetséges funkcióival (pl.: ablak nyitás-zárás, okos készülékek kontrollja, fényerőszabályozás, időjárás-előrejelzés, helyiségenkénti komfortos hőmérséklet- és páratartalom-szabályozás, CO-jelző, intelligens padlófűtés, multimédiarendszerek kezelése, redőnyök fel-, illetve lefelé történő mozgatása, intelligens kandalló szabályozás, szobanövények gondozása, öntözés, takarítás, betörésvédelem, garázsajtó nyitás-zárás) és fontosabb biztonsági fókuszú területeivel (pl.: fizikai biztonság, tűz és CO elleni védelem, egészségbiztonság, épületvillamossági és épületgépészeti berendezések biztonságos üzeme). Szó esik a rendszerek varratmentes működéséről, az üzemeltetés és fejlesztés kérdéseiről, az intelligens ház nagyobb egységekhez és közműszolgáltatókhoz történő kapcsolódási lehetőségeiről, valamint a rendszerek információbiztonsági kihívásairól is.

Bevezetés a létesítményüzemeltetésbe

FélévElőadásTantermi gyakorlatLaborKövetelményKredit
14120évközi értékelés4

A Bevezetés a létesítményüzemeltetésbe tantárgy a Létesítménygazdálkodó és -üzemeltető szakmérnök/szakmenedzser továbbképzési szak első lépcsőfokaként szolgál, ahol a hallgatók megismerkednek a létesítményüzemeltetés alapjaival és legjobb gyakorlataival. A kurzus átfogóan tárgyalja a létesítményüzemeltetés kulcsfontosságú elemeit, mint a karbantartás menedzsment, az üzemeltetési kockázatok, valamint a létesítmények fenntartható működésének műszaki szempontjait. A hallgatók betekintést nyernek a létesítmények életciklusának minden szakaszába, a tervezéstől a kivitelezésen és üzemeltetésen át egészen az élettartam végéig. Az oktatás során különös hangsúlyt kapnak a költséghatékony és energiahatékony üzemeltetési stratégiák, valamint a létesítményüzemeltetési projektek menedzsmentje. A tantárgy célja, hogy a hallgatók megértsék a létesítményüzemeltetés stratégiai jelentőségét és az üzemeltetői döntések elsősorban műszaki hátterét. A tananyag elvégzése után a hallgatók képesek lesznek átfogóan értelmezni és alkalmazni a létesítményüzemeltetés alapelveit, és felkészülnek a további specializált tanulmányokra.

Biztonságtechnikai ismeretek

FélévElőadásTantermi gyakorlatLaborKövetelményKredit
1800vizsga2

Az előadásokon a hallgatók megismerik a biztonság, őrzés és védelem, valamint a komplex és integrált vagyonvédelem lehetőségeit. Szó esik többek között a mechanikai védelemről (kültéri, építmény, tárgy), az elektronikus vagyonvédelem területeiről (kültéri védelem érzékelői, épület felületvédelmének érzékelői, belső térvédelmi érzékelők, elektronikus tárgyvédelem), a beléptető és személyazonosítási rendszerekről, a távfelügyeleti rendszerekről, s ennek részeként a kamerákról. A tantárgy második részében a tűzjelző rendszerek felépítéséről, funkcióiról, fajtáiról, a tűzjelző érzékelőkről hallhatnak előadást a hallgatók. A tantárgy keretében kiemelten foglalkozunk a domotika rendszerek részét is képező, de alapvetően a biztonságtechnikai tárgykörbe tartozó szenzorok működésével és biztonságával is.

Építészeti és műszaki alapismeretek

FélévElőadásTantermi gyakorlatLaborKövetelményKredit
1800vizsga2

A tantárgy előadásain szó lesz többek között az épített környezet kialakításának szempontjairól, a családi házak és egyéb épített létesítmények épületfizikai jellemzőiről, a fontosabb és gyakrabban használt építőanyag-típusokról, valamint a rendszeresített építészeti és kivitelezési módszerekről, az egyes szakipari munkát végző személyekkel szemben támasztott megrendelői követelményekről. Említésre kerülnek az építészeti mérnöki munkával kapcsolatos fontosabb szabványok és rendeletek is. A hallgatók megismerkedhetnek továbbá a mérnöki gondolkodás, a modellalkotás, az absztrakt gondolkodás, a mérnöki kommunikáció (szakrajz) elméleti alapjaival, így rendelkezésükre áll a szükséges minimális műszaki ismeret.

Épületdiagnosztika és benchmarking

FélévElőadásTantermi gyakorlatLaborKövetelményKredit
2440évközi értékelés2

Az Épületdiagnosztika és benchmarking tantárgy a létesítményüzemeltetés alapvető pillérét képezi, ahol a hallgatók elsajátítják az épületek állapotfelmérésének és diagnosztizálásának módszereit, valamint a legjobb gyakorlatok megismerésének módszerét. A kurzus fókuszában az épületek szerkezeti, (épület)gépészeti és elektromos rendszereinek vizsgálata áll, figyelemmel a fenntarthatósági és energiahatékonysági szempontokra. A hallgatók megismerkednek a modern diagnosztikai eszközökkel és technológiákkal, többek között az infravörös képalkotással, vibrációelemzéssel és a korszerű akusztikai mérésekkel. Tanulmányozzák az épületautomatizálási/domotika rendszerek diagnosztikai folyamatait és a hibaelhárítás technikáit. A tantárgy elméleti tudás mellett gyakorlati készségeket is kínál, mint az adatgyűjtés, adatelemzés és a hibák észlelésének képessége. A hallgatók megtanulják, hogyan azonosítsák és értékeljék az épületi rendszerek potenciális kockázatait és javasoljanak megelőző karbantartási stratégiákat. A tantárgy szilárd alapot biztosít a létesítménygazdálkodók számára az épületállapot javítására és az üzemeltetési költségek optimalizálására irányuló döntések meghozatalához.

Épületenergetika

FélévElőadásTantermi gyakorlatLaborKövetelményKredit
1440évközi értékelés2

Az Épületenergetika tantárgy a Létesítménygazdálkodó és -üzemeltető szakmérnök/szakmenedzser továbbképzési szakon a hallgatókat bevezeti az épületek energiahatékonyságának alapvető elveibe és gyakorlati megközelítéseibe. A kurzus fókuszában áll a fenntarthatóság, az energiatakarékosság, és az energiamenedzsment legújabb módszerei, amelyek révén csökkenthetők az üzemeltetési költségek és az ökológiai lábnyom. Elemzésre kerülnek a különböző épületgépészeti rendszerek, azok energiafogyasztása, valamint a megújuló energiák integrálásának lehetőségei. A hallgatók megismerik az energiaauditok készítésének folyamatát, az energiatanúsítványokat, és az energiamegtakarítást szolgáló technológiákat. A tananyag része az épületek hőtechnikai viselkedésének modellezése és az energetikai szimulációk alkalmazása is. A tantárgy célja, hogy a diákok képessé váljanak az épületek energiateljesítményének értékelésére, javítására és az energiahatékony működés tervezésére, valamint az épületek környezeti hatásainak minimalizálására.

Épületgépészeti ismeretek

FélévElőadásTantermi gyakorlatLaborKövetelményKredit
11600vizsga4

A tantárgy az elméleti előadások során megismerteti a hallgatókat az épületgépészet fontosabb területeivel, melyek a következők: épületfizikai alapfogalmak, vízellátás, csatornázás, melegvízellátás, szennyvízelvezetés, gázellátás és -szerelés, gázfogyasztó berendezések, épületek nem villamos energiával történő ellátása, lég- és klímatechnika, szolártechnika, fűtés- és hűtéstechnika. Szó esik továbbá a domotika rendszerek részét képező és az épületgépészethez is köthető intelligens fürdőszobai és konyhai berendezési tárgyakról (okoscsap, okoskád, okoszuhany, okos-WC), valamint az épületgépészetben használatos csővezetékek anyagairól, illetve ezek bontható és nem bontható kötési módjairól.

Épületinformatikai ismeretek

FélévElőadásTantermi gyakorlatLaborKövetelményKredit
11600vizsga4

Az elméleti előadások során a hallgatók a következő témákkal ismerkedhetnek meg: az épületeken belső, illetve közvetlen külső környezetének monotorozási lehetőségei, jeltípusok és jelfajták, a mért jelek feldolgozási módszerei, a szabályozás, a vezérlés és a visszacsatolás fogalma, az irányító és az irányított rendszer és alrendszer mérnöki értelmezése, buszrendszerek, buszhozzáférési eljárások, a biztonságtechnikai rendszerek kapcsolódása az épületinformatikai rendszerekhez, elosztott intelligenciát megvalósító épületautomatizálási rendszerek (pl.: KNX), a dimotika rendszerek épületinformatikai támogatása, gazdaságosan kiépíthető, működtető és fejleszthető megoldások.

Épületvillamossági és elektronikai ismeretek

FélévElőadásTantermi gyakorlatLaborKövetelményKredit
11600vizsga4

A tantárgy részint villamossági, részint elektronikai alapismereteket ad a hallgatóknak. A tantárgy kiemelt témái a következők: elméleti villamossági alapok, épületek áramellátása és áramfogyasztása, lakóépületek villamos berendezései, épületvillamossági szerelési tevékenység, vezetékek és kábelek, világítástechnika, fényforrások, fényforrások vezérlése, egyen- és váltakozó áramú motorok, motorok csillag-, háromszög- és deltakacsolása, tartalék és alternatív áramforrások, fázisjavítás, villamosenergia-menedzsment, napelemes rendszerek tervezése és létesítése, villamos járművek üzemtana és biztonsága, túláramvédelem, áramütés elleni védelem, elektromágneses összeférhetőség, villám- és túlfeszültség védelem, aktív és passzív áramköri elemek, elektronikai alapkapcsolások.

Ingatlanjogi ismeretek

FélévElőadásTantermi gyakorlatLaborKövetelményKredit
2440évközi értékelés2

Az Ingatlanjogi ismeretek tantárgy alapot nyújt a Létesítménygazdálkodó és -üzemeltető szakmérnök/szakmenedzser szakirányú továbbképzési szak hallgatói számára az ingatlanjoggal kapcsolatos alapvető és speciális tudnivalók elsajátításához. A kurzus során a hallgatók átfogó képet kapnak az ingatlanjog különböző területeiről, beleértve a tulajdonjogot, a bérleti jogviszonyokat, az építési és használatbavételi engedélyekkel kapcsolatos jogi előírásokat, valamint az ingatlan-ügyletek és -tranzakciók jogi kereteit. Kiemelt figyelmet kapnak a létesítménygazdálkodás és -üzemeltetés szempontjából releváns jogi kérdések, mint például a fenntartási és karbantartási kötelezettségek, az épületszabályozási előírások, valamint a környezetvédelmi szabályozások. A kurzus célja, hogy a hallgatók kritikus szemlélettel és gyakorlatorientált tudással rendelkezzenek az ingatlanjogi környezet értelmezésében és alkalmazásában, ezáltal képessé váljanak jogi szempontból megalapozott döntések meghozatalára a létesítménygazdálkodás- és üzemeltetés területén.

Kockázatmenedzsment

FélévElőadásTantermi gyakorlatLaborKövetelményKredit
2260évközi értékelés2

A Kockázatmenedzsment tantárgy alapvető elemét képezi a Létesítménygazdálkodó és -üzemeltető szakmérnök/szakmenedzser szakirányú továbbképzési szaknak, ahol a hallgatók megismerkednek a kockázatelemzés és -kezelés alapjaival, specifikusan a létesítményüzemeltetés kontextusában. A kurzus során a hallgatók elsajátítják a kockázatok azonosításának, értékelésének, kezelésének és monitorozásának módszereit, valamint a válságkezelési stratégiákat. Különös figyelem irányul az épületbiztonságra, a műszaki meghibásodásokra, a pénzügyi kockázatokra és a környezeti veszélyekre. A hallgatók tanulmányozzák a kockázatkezelési tervek készítésének lépéseit és azok integrálását a létesítményüzemeltetési folyamatokba. A kurzus hangsúlyozza a kockázatmenedzsment szerepét a döntéshozatali folyamatokban, és bemutatja, hogyan segíthet a kockázatok mérséklése az üzleti folytonosság és a létesítmények fenntartható működésének biztosításában. A tananyag része a kockázatmenedzsment eszközeinek és technikáinak gyakorlati alkalmazása is, melyek révén a hallgatók képesek lesznek hatékony kockázatkezelési stratégiákat kidolgozni és alkalmazni. A tantárgy célja, hogy a hallgatók megszerezzék azokat a készségeket és ismereteket, amelyek szükségesek a létesítményüzemeltetés területén felmerülő potenciális kockázatok azonosításához, elemzéséhez és kezeléséhez, elősegítve ezzel a biztonságos és hatékony létesítménygazdálkodást.

Létesítménygazdálkodás

FélévElőadásTantermi gyakorlatLaborKövetelményKredit
1440évközi értékelés2

A Létesítménygazdálkodás tantárgy a téma gazdasági aspektusaira fókuszál, beleértve a költséghatékonyság növelését, az értékteremtést, a befektetések megtérülését és a pénzügyi teljesítmény javítását. A hallgatók megismerkednek a létesítményekkel kapcsolatos pénzügyi tervezés, költségvetés-kezelés és -ellenőrzés alapelveivel, valamint a költségek csökkentésére és az erőforrások optimális felhasználására irányuló stratégiákkal. Elemzésre kerülnek a piaci trendek, a befektetési döntések, és a létesítmények gazdasági életciklusának menedzselése. A tantárgy kiemeli a létesítményüzemeltetési projektek gazdasági elemzésének fontosságát, beleértve a jövedelmezőségi indexet, a nettó jelenértéket és a belső megtérülési rátát. A hallgatók a gyakorlati esettanulmányok és projektalapú feladatok segítségével alkalmazzák a megszerzett elméleti ismereteket, fejlesztve ezzel kritikai gondolkodásukat és döntéshozatali képességüket. A Létesítménygazdálkodás tantárgy célja, hogy a végzett hallgatók képesek legyenek hatékonyan gazdálkodni a létesítményekkel, optimalizálni azok gazdasági teljesítményét, és hozzájárulni a szervezetek pénzügyi sikeréhez.

Létesítményüzemeltetés

FélévElőadásTantermi gyakorlatLaborKövetelményKredit
2880vizsga4

A Létesítményüzemeltetés tantárgy a Létesítménygazdálkodó és -üzemeltető szakmérnök/szakmenedzser szakirányú továbbképzési szakon egy műszaki jellegű, specializált kurzus. Ez a tantárgy átfogóan foglalkozik az irodaházak, sport- és kulturális létesítmények üzemeltetésével, kiemelve az épületgazdálkodás, energiahatékonyság, helyiségek optimalizálása és bérlőkkel való kapcsolattartás fontosságát. A hallgatók megismerik a zöld épületek és intelligens domotika rendszerekkel kapcsolatos legújabb trendeket, valamint az üzemeltetési stratégiák és a műszaki fókuszú (gazdasági mérnöki aspektusú) költségkezelés jelentőségét. A kurzus célja, hogy a hallgatók képesek legyenek a létesítménygazdálkodás modern elvárásainak megfelelően, hatékonyan és fenntarthatóan kezelni az üzemeltetési feladatokat, javítva ezzel az irodai munkakörnyezet minőségét és a munkavállalói elégedettséget.

Társasházak és közintézmények üzemeltetése

FélévElőadásTantermi gyakorlatLaborKövetelményKredit
2440évközi értékelés2

A Társasházak és közintézmények üzemeltetése tantárgy keretében a Létesítménygazdálkodó és -üzemeltető szakmérnök/szakmenedzser szakirányú továbbképzési szak hallgatói mélyreható ismereteket szerezhetnek a lakóingatlanok, társasházak és közintézmények, mint iskolák, kórházak és közigazgatási épületek üzemeltetésének speciális követelményeiről és kihívásairól. A kurzus során különös figyelmet fordítunk a közintézmények üzemeltetésének sajátosságaira, beleértve a jogszabályi előírásokat, az épületek biztonságát, az akadálymentesítési szabványokat, és a közegészségügyi követelményeket. A hallgatók megismerik a társasházak működési modelljeit, a lakóközösségek kezelésének legjobb gyakorlatait, a karbantartási és javítási munkálatok tervezését, valamint az energiahatékonysági intézkedéseket. A kurzus fontos eleme a fenntarthatóság és a zöld üzemeltetési stratégiák bevonása a létesítménygazdálkodásba. A tantárgy célja, hogy a hallgatók elsajátítsák a létesítményüzemeltetés alapvető és speciális aspektusait, képessé váljanak a létesítmények gazdasági, biztonsági és környezetbarát működésének biztosítására, különös tekintettel a közintézményekre.

Tűz-, munka- és balesetvédelem

FélévElőadásTantermi gyakorlatLaborKövetelményKredit
2800évközi értékelés2

A Tűz-, munka- és balesetvédelem kurzus során a hallgatók megismerik a tűzvédelem, a munkavédelem és a balesetmegelőzés legfontosabb szabályait, szabványait és gyakorlatait, amelyek elengedhetetlenek a létesítménygazdálkodás és -üzemeltetés területén. A hallgatók megismerkednek a munkahelyi egészségvédelem és biztonság irányítási rendszereivel, beleértve a vonatkozó szabványokat. A tantárgy részét képezik a tűzvédelmi rendszerek és berendezések, a személyi védőfelszerelések, valamint a vészhelyzeti evakuációs tervek ismerete és alkalmazása. A kurzus célja, hogy a hallgatók elsajátítsák a tűz-, munka- és balesetvédelem alapvető ismereteit és készségeit, képesek legyenek a létesítményekben a biztonsági kockázatok kezelésére, az egészséges és biztonságos munkakörnyezet kialakítására és fenntartására. A Tűz-, munka- és balesetvédelem tantárgy sikeres elvégzése után a hallgatók készen állnak a munkahelyi biztonsági szabályok és előírások magabiztos alkalmazására, hozzájárulva ezzel a létesítménygazdálkodás és -üzemeltetés területén a balesetek és munkahelyi sérülések számának csökkentéséhez.

Vezetési-szervezési és kommunikációs ismeretek

FélévElőadásTantermi gyakorlatLaborKövetelményKredit
2440évközi értékelés2

A kurzus során a hallgatók megismerik a modern vezetési elméleteket, szervezeti magatartást, valamint a csapatmunka és konfliktuskezelés alapvető technikáit. Kiemelt figyelem irányul a hatékony belső és külső kommunikációs stratégiák kialakítására, beleértve a tárgyalástechnikát és a prezentációs készségeket. A tantárgy része a szervezeti kultúra, a változáskezelés és a motivációs technikák ismerete is, amelyek elengedhetetlenek a szervezeti célok eléréséhez és a munkavállalói elégedettség fenntartásához. A hallgatók gyakorlati készségeket fejlesztenek a vezetői döntéshozatalban, az erőforrás-gazdálkodásban és a projektmenedzsmentben. A Vezetési-szervezési és kommunikációs ismeretek tantárgy célja, hogy a hallgatók képessé váljanak a hatékony és eredményorientált vezetésre, kiváló kommunikációs készségekkel rendelkezzenek, és képesek legyenek inspirálni és motiválni csapataikat a kihívásokkal teli létesítményüzemeltetési környezetben. A tantárgy sikeres elvégzése után a hallgatók felkészülnek arra, hogy vezetői pozíciókat töltsenek be a létesítménygazdálkodás és -üzemeltetés szektorában, magabiztosan kezeljék a szervezeti dinamikát, és hatékonyan kommunikáljanak a különböző érdekelt felekkel.

Projektfeladat

FélévElőadásTantermi gyakorlatLaborKövetelményKredit
20320évközi értékelés8

A Projektfeladat tantárgy célja kettős. Egyfelől az oktató által meghatározott szempontrendszer alapján egy konkrét létesítmény esetében részletesen megvizsgálják a létesítmény gazdálkodási és üzemeltetési feladatait, ebből egy összefoglaló jelentést készítenek, majd azt prezentáció keretében az oktatóval és az évfolyam többi tagjával megismertetik. Másfelől: ugyancsak 2-4 fős kiscsoportban, az oktató által meghatározott szempontrendszer alapján egy konkrét létesítmény esetében részletesen felmérik annak aktuális műszaki állapotát, majd ezt követően meghatározzák a szükséges javítási/felújítási (esetleg fejlesztési) tevékenységeket, árajánlatok alapján mérlegelik a lehetséges alvállalkozókat, s elkészítik a részletes javítási/felújítási költség- és projekttervet. Az elkészült terveket a hallgatók prezentáció keretében az oktatóval és az évfolyam többi tagjával is megismertetik.

Szakdolgozat

FélévElőadásTantermi gyakorlatLaborKövetelményKredit
40240évközi értékelés6

A Szakdolgozat tantárgy a Létesítménygazdálkodó és -üzemeltető szakmérnök/szakmenedzser szakirányú továbbképzési szak záróeleme, amely lehetőséget biztosít a hallgatóknak, hogy a megszerzett tudásukat és készségeiket egy önálló kutatási projekt keretében alkalmazzák és továbbfejlesszék. A kurzus során a hallgatók egy konzulens felügyelete mellett választanak egy témát, amely releváns a létesítménygazdálkodás és -üzemeltetés területén, és amely kihívást jelentő kutatási kérdésekre adhat választ. A szakdolgozatírás folyamatában a hallgatóknak lehetőségük nyílik a kutatási módszertanok elmélyítésére, adatgyűjtésre, elemzésre és a kutatási eredmények értékelésére. A dolgozatnak be kell mutatnia, hogy a hallgató képes a kritikai gondolkodásra, a szakirodalom áttekintésére, a problémamegoldásra és az eredmények szakszerű kommunikálására.